przejdź do głównej treści strony

Tydzień dla serca

 W dniach 17- 24 kwietnia obchodzony jest TYDZIEŃ DLA SERCA. Celem jego jest uświadomienie jak niezbędnym narządem dla człowieka jest serce. Ważne aby sobie uzmysłowić jakie choroby są zagrożeniem dla naszego serca i całego układu krwionośnego oraz jak im można zapobiegać.

Niestety choroby układu krążenia są nadal jedną z najczęstszych przyczyn zgonów i niepełnosprawności ludzi na całym świecie. Wszystkie schorzenia ze strony tego układu są ze sobą powiązane: Nadciśnienie krwi nasila procesy miażdżycowe w tętnicach. Miażdżyca, zwężając i usztywniając naczynia krwionośne powoduje wzrost ciśnienia. Jest również poważna przyczyną chorób serca.

Warto zadbać o kondycję naszego serca, które jest przecież pompą napędzającą do życia cały organizm. Wiosna jest doskonałym okresem na to by zmienić swoje nawyki i zastosować na co dzień proste zasady profilaktyki chorób układu krwionośnego: zdrowa, zbilansowana dieta i odpowiednia aktywność fizyczna. Pożądane jest aby spożywać jak najwięcej świeżych warzyw i owoców, które zawierają mnóstwo witamin i składników mineralnych, a przy tym są niskokaloryczne. Najbardziej sprzyjające zdrowiu są formy aktywności ruchowej na świeżym powietrzu, podejmowane z ochotą i wykonywane z satysfakcją, dopasowane do indywidualnych możliwości i kondycji ćwiczącego.

***

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca dzieciom i młodzieży w wieku 5–17 lat co najmniej 1 godzinę ruchu o średniej i zwiększonej intensywności- codziennie. Poza tym co najmniej 3 razy w tygodniu dziecko powinno wykonywać przez 30 minut intensywne ćwiczenia, podczas których następuje wzmacnianie mięśni odpowiedzialnych za postawę ciała, oraz ćwiczenia poprawiające gibkość.

Dla osób w wieku 18- 64 lata co najmniej 150 minut tygodniowo aerobowej aktywności fizycznej o umiarkowanej intensywności lub co najmniej 75 minut tygodniowo aktywności o wysokiej intensywności. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie powinny być wykonywane (dla głównych grup mięśniowych) minimum dwa razy tygodniowo.

Dorośli w wieku powyżej 65 roku życia: co najmniej 150 minut tygodniowo aerobowej aktywności fizycznej o umiarkowanej intensywności lub co najmniej 75 minut tygodniowo aktywności o wysokiej intensywności. Starsze osoby o słabej mobilności powinny zażywać aktywności fizycznej w celu zwiększenia równowagi i zapobiegania upadkom minimum 3 dni w tygodniu. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie powinny być wykonywane (dla głównych grup mięśniowych) minimum dwa razy tygodniowo.

***

Dla zdrowia serca warto zapamiętać trzy podstawowe zasady dotyczące sposobu odżywiania:

  •     Unikamy tłustych potraw, które mogą powodować miażdżycę,
  •     Zmniejszamy ilość spożywanej soli, która przyczynia się do rozwoju nadciśnienia tętniczego,
  •     Nie spożywamy słodyczy, które zwiększają ryzyko otyłości, a ta z kolei stanowi poważne obciążenie dla pracy serca.

Przydatna jest również znajomość pewnych wartości:

  •     Prawidłowe ciśnienie tętnicze nie powinno przekraczać wartości 140/90 mmHg,
  •     Prawidłowy poziom glukozy we krwi na czczo do 99 mg/dl,
  •     Obwód brzucha mierzony na wysokości pępka powyżej 88 cm u kobiet i 102 cm u mężczyzn świadczą o otyłości brzusznej zagrażającej zdrowiu !

***

Pamiętajmy także o badaniach ważnych dla układu krążenia:

  •     pomiar ciśnienia tętniczego (dwa razy w miesiącu),
  •     lipidogram raz w roku (badanie krwi, które sprawdza poziom cholesterolu w organizmie),
  •     elektrokardiogram (EKG – elektryczny pomiar pracy mięśnia sercowego) – raz na dwa lata, pozwala wykryć zaburzenia rytmu serca i chorobę niedokrwienną,
  •     echokardiografia (pot. echo serca) wykonywane przy podejrzeniu chorób serca; dzięki niemu można wykryć wszystkie wady serca oraz chorobę wieńcową,
  •     holter tj. całodobowe, nieinwazyjne monitorowanie ciśnienia i tętna; badanie to wykonywane jest gdy istnieje podejrzenie zaburzeń rytmu serca;
  •     koronografia – badanie wykonywane u osób zagrożonych zawałem; pozwala ono ocenić stan naczyń wieńcowych.
     
Autor:  Wojewódzka Stacja Sanitarno Epidemiologiczna Szczecin 

17.04.2018

© Urząd Miasta Szczecin